Tryb i sposób realizacji zadań szkoły
w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania
§ 1. 1. W czasie ograniczonego funkcjonowania szkoły jest ona jest zamknięta dla petentów.
W ważnych, pilnych sprawach w godzinach 8.00 – 14.00 należy kontaktować się ze szkołą telefonicznie: 56 4957000, bądź e-mailowo: zsjablonowo@poczta.onet.pl .
- Podstawowym kanałem komunikacji pomiędzy dyrektorem szkoły, nauczycielami, rodzicami i uczniami jest e-dziennik VULCAN. Uczniowie i nauczyciele logują się, sprawdzają, odczytują wiadomości i komunikaty CODZIENNIE.
- Informacja o sposobie i trybie realizacji zadań tej jednostki w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania zostanie zamieszczona na stronie internetowej szkoły: https://liceum-jablonowo.pl/
- Zajęcia są prowadzone systematycznie z każdego przedmiotu zgodnie z planem zajęć wskazanym w dzienniku elektronicznym. Na początku każdej lekcji nauczyciel powinien przesłać na dziennik elektroniczny we wiadomościach temat zajęć i dalsze dyspozycje do pracy na zajęciach. Nauczyciel może umieszczać uczniom materiały na innych platformach, powiadamia o tym uczniów. Metody i techniki pracy są uzależnione od specyfiki przedmiotu oraz indywidualnych możliwości i potrzeb uczniów. Obowiązkiem ucznia jest odebranie od nauczyciela wiadomości i aktywny udział w zajęciach o wyznaczonej godzinie zgodnie z planem lekcji.
- Nauczyciel, który nie ma dostępu do dziennika elektronicznego, zobowiązany jest do innej formy przesłania niezbędnych do nauki materiałów uczniom.
- Zapoznanie się przez ucznia z zadanym materiałem jest obowiązkowe. Jeśli uczeń ma problem z dostępem do komputera czy Internetu, to fakt ten należy zgłosić do wychowawcy klasy, celem ustalenia innej formy dostarczenia niezbędnych materiałów. Wychowawca jest zobowiązany zgłosić informację dyrektorowi szkoły i ustalić z poszczególnymi nauczycielami formę przekazania materiałów do nauki.
- Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane, w szczególności:
- z wykorzystaniem:
- materiałów i funkcjonalności Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania pod adresem www.epodreczniki.pl,
- materiałów wskazanych przez nauczycieli:
- materiałów dostępnych na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, stronach internetowych jednostek podległych temu ministrowi lub przez niego nadzorowanych, w tym na stronach internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych,
- materiałów prezentowanych w programach publicznej telewizji i radiofonii,
- materiałów opracowanych przez nauczycieli,
- podręczników, zeszytów ćwiczeń oraz literatury będącej w posiadaniu uczniów;
- przez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela, potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem i dających podstawę do oceny pracy ucznia;
- z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, uczniem lub rodzicem.
- Nauczyciele pracują zdalnie z młodzieżą zgodnie z ustalonymi przez siebie metodami wybranymi spośród następujących:
- przesyłanie plików tekstowych;
- przesyłanie własnych nagrań i prezentacji;
- przesyłanie filmów edukacyjnych;
- przesyłanie linków do wybranych materiałów;
- przesyłanie komunikatów o konieczności przeczytania wybranych zagadnień z podręcznika i rozwiązywania zadań w zeszytach przedmiotowych i w zeszytach ćwiczeń;
- przesyłanie komunikatów o
konieczności przeczytania wybranych zagadnień
ze wskazanych stron www; - utworzenie klasy i prowadzenie zajęć na platformie edukacyjnej rekomendowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej;
- praca na komunikatorach, np. Messenger, Skype;
- praca on-line (lekcje zdalne) na wybranych przez siebie platformach, portalach społecznościowych lub komunikatorach, np. Facebook, Messenger.
- Uczniowie starają się pracować
samodzielnie według podanych wskazówek, w razie trudności piszą do nauczyciela
przedmiotu i wyjaśniają wątpliwości w czasie lekcji
lub w innym terminie wskazanym przez nauczyciela. - Uczniowie, którzy nie mają dostępu do Internetu będą otrzymywali zadania do wykonania w sposób ustalony z wychowawcą.
- W razie braku możliwości udziału w zajęciach on-line, uczeń samodzielnie analizuje materiał, który nauczyciel przesłał za pomocą dziennika elektronicznego. Ma prawo poprosić nauczyciela o wytłumaczenie trudnych zagadnień w czasie konsultacji.
- Informuję, że w dzienniku lekcyjnym nauczyciele nie wpisują obecności uczniów na zajęciach prowadzonych zdalnie. Jeżeli uczeń nie uczestniczy w lekcjach i/lub nie wykonuje zadań, Nauczyciel powiadamia o tym fakcie Jego Rodziców (wiadomość w e-dzienniku).
- Uczniowie są zobowiązani do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w pracy z komputerem i w Internecie.
Bezpieczeństwo uczniów w nauczaniu zdalnym
§ 2. 1. Nauczanie zdalne
jest realizowane z zachowaniem zasad bezpiecznego korzystania
przez uczniów z komputerów,
Internetu i innych urządzeń umożliwiających komunikację
elektroniczną.
- Dobór metod i narzędzi przy nauczaniu zdalnym powinien uwzględniać zalecenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przy monitorach ekranowych oraz w zakresie ochrony danych osobowych, jak również sytuację rodzinną uczniów.
- Przy nauczaniu zdalnym z wykorzystaniem komputerów należy łączyć przemiennie kształcenie z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia. Praca z monitorem ekranowym, podczas której uczeń jest odbiorcą informacji od nauczyciela, poznaje i analizuje zagadnienie, powinna trwać nie dłużej niż 30 min.
- Nauczyciel jest odpowiedzialny za bezpieczne przetwarzanie danych osobowych uczniów w ramach jego obowiązków w kształceniu zdalnym.
- Dane osobowe uczniów mogą być dostępne wyłącznie dla nauczycieli prowadzących zajęcia zdalne oraz dyrektora szkoły.
- Do pracy zdalnej należy używać maili służbowych. Hasła do konta nie należy udostępniać innym osobom.
- Wszelka dokumentacja powstała w wyniku pracy zdalnej powinna być odpowiednio zabezpieczona i udostępniana wyłącznie w uzasadnionych celach (np. nauczyciel przekazuje uczniowi sprawdzoną pracę domową).
- Zakazane jest nagrywanie rozmów oraz zapisywanie wizerunku uczniów/ nauczycieli podczas kształcenia zdalnego.
Zadania dyrektora szkoły
§ 3.
1.Dyrektor szkoły zdalnie
przekazuje uczniom, rodzicom i nauczycielom informację
o najważniejszych zmianach w trybie pracy szkoły w
okresie czasowego ograniczenia jej
funkcjonowania.
- Dyrektor szkoły koordynuje współpracę nauczycieli z uczniami lub rodzicami, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne uczniów, w tym uczniów objętych kształceniem specjalnym.
- Dyrektor szkoły we współpracy z nauczycielami ustala:
- tygodniowy zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas z wykorzystaniem dziennika elektronicznego,
- sposób komunikowania się z uczniami i rodzicami,
- możliwości ucznia i rodzica do korzystania z materiałów elektronicznych,
- formę przekazywania treści utrwalających wiedzę,
- ilość przekazywanego materiału w danym dniu,
- metody monitorowania postępów uczniów oraz weryfikacji ich wiedzy i umiejętności,
- formy informowania uczniów i rodziców o postępach w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach,
- tryb konsultacji ucznia i rodzica z nauczycielem. Dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielami zapewnia każdemu uczniowi lub rodzicom możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazuje im informację o formie i terminach tych konsultacji przez dziennik elektroniczny.
Ocenianie uczniów i monitorowanie postępów w nauce
§ 4. 1.Podczas oceniania pracy zdalnej uczniów nauczyciele uwzględniają ich
możliwości
psychofizyczne do rozwiązywania
określonych zadań w wersji elektronicznej.
- Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie mogą mieć wpływu czynniki związane z ograniczonym dostępem do sprzętu komputerowego i do Internetu.
- Jeśli uczeń nie jest w stanie wykonać poleceń nauczyciela w systemie nauczania zdalnego ze względu na ograniczony dostęp do sprzętu komputerowego i do Internetu, nauczyciel ma umożliwić mu wykonanie tych zadań w alternatywny sposób.
- Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie może mieć wpływu poziom jego kompetencji cyfrowych. Nauczyciel ma obowiązek wziąć pod uwagę zróżnicowany poziom umiejętności obsługi narzędzi informatycznych i dostosować poziom trudności wybranego zadania oraz czas jego wykonania do możliwości psychofizycznych ucznia.
- W czasie pracy zdalnej nauczyciele wystawiają oceny bieżące za wykonywane zadania, w szczególności za: aktywność, prace domowe, ćwiczenia, projekty, wypracowania, i in.
- Nauczyciele w pracy zdalnej mogą organizować kartkówki, testy, sprawdziany ze szczególnym uwzględnieniem możliwości samodzielnego wykonania pracy przez ucznia.
- Nauczyciele w pracy zdalnej mają obowiązek udzielenia dokładnych wskazówek technicznych, jak zadanie z wykorzystaniem narzędzi informatycznych powinno zostać wykonane.
- Nauczyciele w pracy zdalnej wskazują dokładny czas i ostateczny termin wykonania zadania, określając jednocześnie warunki ewentualnej poprawy, jeśli zadanie nie zostało wykonane w sposób prawidłowy lub zawiera błędy.
Egzaminy klasyfikacyjne, poprawkowe, egzaminy semestralne
oraz sprawdziany wiadomości i umiejętności
§ 5. 1. Egzaminy klasyfikacyjne, poprawkowe,
egzaminy semestralne, sprawdziany
wiadomości i umiejętności oraz
warunki i sposób ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania w przypadku wniesienia
zastrzeżenia do trybu ustalenia tej oceny w okresie
ograniczania funkcjonowania jednostek systemu
oświaty, przeprowadza się w sytuacjach
określonych w dotychczas obowiązujących aktach
prawnych (art. 44k ust.1, art. 44m, art.
44n ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie
oświaty (Dz. U. z 2019r. poz. 1481, 1818
i 2197)).
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się na wniosek rodzica lub ucznia pełnoletniego-wniosek powinien być przesłany przez e-dziennik lub drogą e-mailową na adres szkoły: adres e-mail: zsjablonowo@poczta.onet.pl przypadku braku takiej możliwości w wersji papierowej włożony do skrzynki pocztowej przy wejściu do szkoły.
- Dyrektor szkoły w korespondencji e-mailowej uzgadnia datę i godzinę egzaminu klasyfikacyjnego i potwierdza fakt przyjęcia terminu do wiadomości przez rodziców ucznia lub ucznia/słuchacza pełnoletniego.
- Nauczyciel przygotowuje informację na temat zakresu podstawy programowej, jakiej dotyczy egzamin i przesyła drogą elektroniczną rodzicom/uczniowi/słuchaczowi.
- Korespondencja odbywa się za pośrednictwem służbowej skrzynki elektronicznej szkoły/nauczyciela na adres wskazany i potwierdzony przez rodzica, ucznia/słuchacza.
- Egzamin przeprowadzany jest za pomocą narzędzi do e-learningu pozwalających na potwierdzenie samodzielności pracy ucznia – metodą pracy synchronicznej.
- Egzamin ma formę zadań udostępnionych na platformie e-learningowej lub za pomocą innego narzędzia zdalnego np.: Learning Apps.
- W przypadku uczniów nie posiadających narzędzi informatycznych i dostępu do sieci, w sytuacjach szczególnych egzamin przeprowadzony może być w formie zadań drukowanych i przesłanych drogą pocztową lub może odbyć się na terenie szkoły po wcześniejszym ustaleniu wszelkich środków bezpieczeństwa i z zachowaniem zasad określonych w niniejszym zarządzeniu.
- W przypadku braku możliwości przystąpienia do egzaminu ze względu na stan zdrowia uczeń informuje o tym dyrektora szkoły, przesyłając skan zaświadczenia lekarskiego pod wskazany adres mailowy.
- Dyrektor szkoły uzgadnia dodatkowy termin egzaminu zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Zadania rozwiązywane elektronicznie drukuje się i stanowią one załącznik do arkusza ocen ucznia jak również podlegają archiwizacji elektronicznej.
- Procedury przeprowadzania egzaminów poprawkowych są analogiczne do egzaminu klasyfikacyjnego.
- W przypadku zastrzeżenia rodziców lub ucznia/słuchacza co do zgodności z prawem i procedurą wystawiania oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub oceny klasyfikacyjnej z zachowania rodzic lub uczeń/słuchacz na prawo w ciągu dwóch dni od klasyfikacji w formie elektronicznej – e-mailowej zgłosić swoje zastrzeżenia.
- Dyrektor sprawdza czy ocena została wystawiona zgodnie z prawem – trybem ustalania oceny, a w przypadku stwierdzenia naruszeń formalnych, powołuje komisję do przeprowadzenia w formie e-learningowej sprawdzianu w celu ustalenia właściwej oceny z zajęć edukacyjnych.
- W przypadku zgłoszenia zastrzeżeń co do oceny z zachowania, powołana komisja ustala właściwą ocenę klasyfikacyjną z zachowania.
Modyfikacja programów nauczania
§ 6. 1. Nauczyciele poszczególnych
przedmiotów, zajęć edukacyjnych przeprowadzają
przegląd treści nauczania pod kątem możliwości
ich efektywnej realizacji w formie
nauczania na odległość.
- Nauczyciel, który zamierza wdrożyć modyfikację programu nauczania opracowuje jej projekt w porozumieniu ze szkolnym koordynatorem zdalnego nauczania.
- Projekt zmodyfikowanego programu nauczania, zaopiniowany przez szkolnego koordynatora zdalnego nauczania nauczyciel przesyła do dyrektora szkoły.
- Dyrektor szkoły dopuszcza do realizacji zmodyfikowany program nauczania i włącza go do szkolnego zestawu programów nauczania.
- Program nauczania zawodu może być zmodyfikowany w taki sposób, że część kształcenia przewidzianego do realizacji w klasach programowo wyższych będzie zrealizowana w roku szkolnym 2019/2020 z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia, jeżeli dotychczas nabyte przez uczniów wiedza i umiejętności na to pozwalają, a część kształcenia niemożliwa do realizacji z wykorzystaniem tych metod i technik lub innego sposobu kształcenia może być zrealizowana w klasach programowo wyższych w następnych latach szkolnych.
Obowiązki pedagoga w czasie prowadzenia nauczania zdalnego
§ 7. 1. Pedagog szkolny jest dostępny dla
uczniów i rodziców zgodnie z wcześniej ustalonym
harmonogramem.
- Harmonogram pracy pedagoga jest dostępny w widoczny miejscu na stronie internetowej szkoły oraz zostaje udostępniony uczniom i rodzicom drogą elektroniczną przez dyrektora szkoły.
- Pedagog
szkolny ma obowiązek:
- ustalenia form i czasu kontaktu z uczniami i rodzicami w porozumieniu z dyrektorem szkoły, w tym ustalenie godzin dyżuru telefonicznego dla uczniów i rodziców,
- organizowania konsultacji online,
- świadczenia zdalnej pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w trakcie trwania sytuacji kryzysowej, w
szczególności:
- otoczenia opieką uczniów i rodziców, u których stwierdzono nasilenie występowania reakcji stresowych, lękowych w związku z epidemią COVID-19,
- inicjowanie i prowadzenie działań interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych, w uzgodnieniu z dyrektorem,
- minimalizowanie negatywnych skutków zachowań uczniów pojawiających się w wyniku wdrażania nauczania zdalnego,
- otoczenia opieką i udzielanie wsparcia uczniom, którzy mają trudności z adaptacją do nauczania zdalnego,
- udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do nauczania zdalnego,
- wspomagania nauczycieli w diagnozowaniu możliwości psychofizycznych uczniów w kontekście nauczania zdalnego,
- systematycznego prowadzenia obowiązującej dokumentacji.
Obowiązki nauczyciela bibliotekarza
§ 8. 1. Do obowiązków nauczyciela
bibliotekarza w okresie czasowego
ograniczenia
funkcjonowania szkoły należy:
- wspieranie nauki zdalnej uczniów, w tym przygotowywanie i udostępnianie informacji o adresach przydatnych stron internetowych,
- wspieranie pracy zdalnej nauczycieli, w tym przygotowywanie i udostępnianie informacji o adresach przydatnych stron internetowych,
- promocja czytania w domu,
- opracowanie rzeczowe zbiorów – dostosowanie haseł przedmiotowych stosowanych w opisach bibliograficznych do aktualnie obowiązującego Słownika Języka Haseł Przedmiotowych Biblioteki Narodowej,
- prace techniczne – okładanie książek folią, naprawa zniszczonych książek,
- selekcja księgozbioru – przygotowanie zdezaktualizowanych książek do ubytkowania.
Zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość
§ 9. 1. Zajęcia realizowane z
wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, o
których mowa w § 2 rozporządzenia Ministra
Edukacji Narodowej z 20 marca 2020 r. w
sprawie szczegółowych rozwiązań w okresie
czasowego ograniczenia funkcjonowania
jednostek systemu oświaty w związku z
zapobieganiem, przeciwdziałaniem
i zwalczaniem COVID-19 (Dz.
U. poz. 493) nauczyciel realizuje w ramach
obowiązującego go przed dniem wejścia w życie
rozporządzenia tygodniowego
obowiązkowego wymiaru godzin zajęć
dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
a w przypadku godzin realizowanych powyżej
tygodniowego obowiązkowego wymiaru
godzin dydaktycznych, wychowawczych lub
opiekuńczych – w ramach godzin
ponadwymiarowych, o których mowa w art. 35
ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r.- Karta
Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215).
- Zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze
realizowane z wykorzystaniem metod i technik, o których mowa w § 2
rozporządzenia, są zaliczone do tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć
nauczyciela, a po jego przekroczeniu do godzin ponadwymiarowych jeżeli
nauczyciel:
- udokumentował prowadzenie zajęć wpisem ich tematu w dzienniku elektronicznym oraz
- złożył raport z tygodniowej realizacji zajęć według ustalonego wzoru (załącznik).
Zasady raportowania i prowadzenia dokumentacji szkolnej
§ 10. 1. Nauczyciele w czasie trwania nauczania na odległość na
bieżąco prowadzą
dokumentację działań edukacyjnych.
- Zgodnie z tygodniowym rozkładem zajęć w dzienniku lekcyjnym nauczyciel wpisuje temat lekcji. Nie należy wpisywać do dziennika obecności uczniów na zajęciach prowadzonych zdalnie.
- Na początku każdej lekcji nauczyciel przesyła uczniom i szkolnemu koordynatorowi poprzez e-dziennik temat lekcji. Jeżeli są problemy z działaniem e-dziennika, to należy przesłać koordynatorowi temat zajęć służbową pocztą elektroniczną. Nie należy przesyłać tematów zbiorczo, po zakończeniu zajęć w danym dniu.
- W każdy piątek, do godz. 17:00, należy przesłać wychowawcom, szkolnemu koordynatorowi i na szkolny adres mailowy informację o uczniach, którzy w danym tygodniu nie podjęli nauki na odległość lub podejmowali naukę sporadycznie.
- Do każdego poniedziałku, do godz. 9:00, należy złożyć (przesłać na szkolny adres mailowy) tygodniowy raport według podanego wzoru (załącznik). Podpis pod raportem uzupełniony zostanie podczas pobytu nauczyciela w szkole.
Załącznik
RAPORT Z TYGODNIOWEJ REALIZACJI ZAJĘĆ
Imię i nazwisko nauczyciela ……………………………………………………
Data sporządzenia raportu ……………………………
Lp. | Data | Nr godz. lekcyjnej | Klasa | Przedmiot | Liczba uczniów | Wykorzystane narzędzia informatyczne | |
obecnych | nieobecnych | ||||||
Lp. | Pytania ankietowe | Odpowiedź nauczyciela | Uwagi spostrzeżenia nauczyciela |
1. | Czy treści z podstawy programowej przewidziane do realizacji w tym tygodniu zostały zrealizowane? | ||
2. | Jakie trudności wystąpiły przy ich realizacji (organizacyjne, techniczne, inne) | ||
3. | Czy praca uczniów została oceniona zgodnie z przyjętymi zasadami? |
………………………………
Podpis nauczyciela