Liceum Ogólnokształcące. Technikum. Szkoła Branżowa
 
ORGANIZACJA REALIZACJI ZADAŃ  ZESPOŁU SZKÓŁ W JABŁONOWIE POMORSKIM  W OKRESIE JEGO CZASOWEGO OGRANICZENIA FUNKCJONOWANIA W ZWIĄZKU Z ZAPOBIEGANIEM, PRZECIWDZIAŁANIEM I ZWALCZANIEM COVID-19

ORGANIZACJA REALIZACJI ZADAŃ ZESPOŁU SZKÓŁ W JABŁONOWIE POMORSKIM W OKRESIE JEGO CZASOWEGO OGRANICZENIA FUNKCJONOWANIA W ZWIĄZKU Z ZAPOBIEGANIEM, PRZECIWDZIAŁANIEM I ZWALCZANIEM COVID-19

Tryb i sposób realizacji zadań szkoły
w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania

§ 1. 1. W czasie ograniczonego funkcjonowania szkoły jest ona jest zamknięta dla petentów.

W ważnych, pilnych sprawach w godzinach 8.00 – 14.00 należy kontaktować się ze szkołą telefonicznie: 56 4957000, bądź e-mailowo: zsjablonowo@poczta.onet.pl .

  • Podstawowym kanałem komunikacji pomiędzy dyrektorem szkoły, nauczycielami, rodzicami i uczniami jest e-dziennik VULCAN. Uczniowie i nauczyciele logują się, sprawdzają, odczytują wiadomości i komunikaty CODZIENNIE.
  • Informacja o sposobie i trybie realizacji zadań tej jednostki w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania zostanie zamieszczona na stronie internetowej szkoły: https://liceum-jablonowo.pl/
  • Zajęcia są prowadzone systematycznie z każdego przedmiotu zgodnie z planem zajęć wskazanym w dzienniku elektronicznym. Na początku każdej lekcji nauczyciel powinien przesłać na dziennik elektroniczny we wiadomościach temat zajęć i dalsze dyspozycje do pracy na zajęciach. Nauczyciel może umieszczać uczniom materiały na innych platformach, powiadamia o tym uczniów. Metody i techniki pracy są uzależnione od specyfiki przedmiotu oraz indywidualnych możliwości i potrzeb uczniów. Obowiązkiem ucznia jest odebranie od nauczyciela wiadomości i aktywny udział w zajęciach o wyznaczonej godzinie zgodnie z planem lekcji.
  • Nauczyciel, który nie ma dostępu do dziennika elektronicznego, zobowiązany jest do innej formy przesłania niezbędnych do nauki materiałów uczniom.
  • Zapoznanie się przez ucznia z zadanym materiałem jest obowiązkowe. Jeśli uczeń ma problem z dostępem do komputera czy Internetu, to fakt ten należy zgłosić do wychowawcy klasy, celem ustalenia innej formy dostarczenia niezbędnych materiałów. Wychowawca jest zobowiązany zgłosić informację dyrektorowi szkoły i ustalić z poszczególnymi nauczycielami formę przekazania materiałów do nauki.
  • Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane, w szczególności:
  •  z wykorzystaniem:
  •  materiałów i funkcjonalności Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania pod adresem www.epodreczniki.pl,
  •  materiałów wskazanych przez nauczycieli:
  • materiałów dostępnych na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, stronach internetowych jednostek podległych temu ministrowi lub przez niego nadzorowanych, w tym na stronach internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych,
  • materiałów prezentowanych w programach publicznej telewizji i radiofonii,
  • materiałów opracowanych przez nauczycieli,
  • podręczników, zeszytów ćwiczeń oraz literatury będącej w posiadaniu uczniów; 
  •  przez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela, potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem i dających podstawę do oceny pracy ucznia;
  •  z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, uczniem lub rodzicem.
  • Nauczyciele pracują zdalnie z młodzieżą zgodnie z ustalonymi przez siebie metodami wybranymi spośród następujących:
  • przesyłanie plików tekstowych;
  • przesyłanie własnych nagrań i prezentacji;
  • przesyłanie filmów edukacyjnych;
  • przesyłanie linków do wybranych materiałów;
  • przesyłanie komunikatów o konieczności przeczytania wybranych zagadnień z podręcznika i rozwiązywania zadań w zeszytach przedmiotowych i w zeszytach ćwiczeń;
  • przesyłanie komunikatów o konieczności przeczytania wybranych zagadnień
    ze wskazanych stron www;
  • utworzenie klasy i prowadzenie zajęć na platformie edukacyjnej rekomendowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej;
  • praca na komunikatorach, np. Messenger, Skype;
  • praca on-line (lekcje zdalne) na wybranych przez siebie platformach, portalach społecznościowych lub komunikatorach, np. Facebook, Messenger.
  • Uczniowie starają się pracować samodzielnie według podanych wskazówek, w razie trudności piszą do nauczyciela przedmiotu i wyjaśniają wątpliwości w czasie lekcji
    lub w innym terminie wskazanym przez nauczyciela.
  • Uczniowie, którzy nie mają dostępu do Internetu będą otrzymywali zadania do wykonania w sposób ustalony z wychowawcą.
  • W razie braku możliwości udziału w zajęciach on-line, uczeń samodzielnie analizuje materiał, który nauczyciel przesłał za pomocą dziennika elektronicznego. Ma prawo poprosić nauczyciela o wytłumaczenie trudnych zagadnień w czasie konsultacji.
  • Informuję, że w dzienniku lekcyjnym nauczyciele nie wpisują obecności uczniów na zajęciach prowadzonych zdalnie. Jeżeli uczeń nie uczestniczy w lekcjach i/lub nie wykonuje zadań, Nauczyciel powiadamia o tym fakcie Jego Rodziców (wiadomość w e-dzienniku).
  • Uczniowie są zobowiązani do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w pracy z komputerem i w Internecie.

Bezpieczeństwo uczniów w nauczaniu zdalnym

§ 2. 1. Nauczanie zdalne jest realizowane z zachowaniem zasad bezpiecznego korzystania
       przez uczniów z komputerów, Internetu i innych urządzeń umożliwiających komunikację
       elektroniczną.

  • Dobór metod i narzędzi przy nauczaniu zdalnym powinien uwzględniać zalecenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przy monitorach ekranowych oraz w zakresie ochrony danych osobowych, jak również sytuację rodzinną uczniów.
  • Przy nauczaniu zdalnym z wykorzystaniem komputerów należy łączyć przemiennie kształcenie z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia. Praca z monitorem ekranowym, podczas której uczeń jest odbiorcą informacji od nauczyciela, poznaje i analizuje zagadnienie, powinna trwać nie dłużej niż 30 min.
  • Nauczyciel jest odpowiedzialny za bezpieczne przetwarzanie danych osobowych uczniów w ramach jego obowiązków w kształceniu zdalnym.
  • Dane osobowe uczniów mogą być dostępne wyłącznie dla nauczycieli prowadzących zajęcia zdalne oraz dyrektora szkoły.
  • Do pracy zdalnej należy używać maili służbowych. Hasła do konta nie należy udostępniać innym osobom.
  • Wszelka dokumentacja powstała w wyniku pracy zdalnej powinna być odpowiednio zabezpieczona i udostępniana wyłącznie w uzasadnionych celach (np. nauczyciel przekazuje uczniowi sprawdzoną pracę domową).
  • Zakazane jest nagrywanie rozmów oraz zapisywanie wizerunku uczniów/ nauczycieli podczas kształcenia zdalnego.

Zadania dyrektora szkoły

§ 3. 1.Dyrektor szkoły zdalnie przekazuje uczniom, rodzicom i nauczycielom informację
       o najważniejszych zmianach w trybie pracy szkoły w okresie czasowego ograniczenia jej
       funkcjonowania.

  • Dyrektor szkoły koordynuje współpracę nauczycieli z uczniami lub rodzicami, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne uczniów, w tym uczniów objętych kształceniem specjalnym.
  • Dyrektor szkoły we współpracy z nauczycielami ustala:
  • tygodniowy zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas z wykorzystaniem dziennika elektronicznego,
  • sposób komunikowania się z uczniami i rodzicami,
  • możliwości ucznia i rodzica do korzystania z materiałów elektronicznych,
  • formę przekazywania treści utrwalających wiedzę,
  • ilość przekazywanego materiału w danym dniu,
  • metody monitorowania postępów uczniów oraz weryfikacji ich wiedzy i umiejętności,
  • formy informowania uczniów i rodziców o postępach w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach,
  • tryb konsultacji ucznia i rodzica z nauczycielem. Dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielami zapewnia każdemu uczniowi lub rodzicom możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazuje im informację o formie i terminach tych konsultacji przez dziennik elektroniczny.

Ocenianie uczniów i monitorowanie postępów w nauce

§ 4. 1.Podczas oceniania pracy zdalnej uczniów nauczyciele uwzględniają ich możliwości
      psychofizyczne do rozwiązywania określonych zadań w wersji elektronicznej.

  • Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie mogą mieć wpływu czynniki związane z ograniczonym dostępem do sprzętu komputerowego i do Internetu.
  • Jeśli uczeń nie jest w stanie wykonać poleceń nauczyciela w systemie nauczania zdalnego ze względu na ograniczony dostęp do sprzętu komputerowego i do Internetu, nauczyciel ma umożliwić mu wykonanie tych zadań w alternatywny sposób.
  • Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie może mieć wpływu poziom jego kompetencji cyfrowych. Nauczyciel ma obowiązek wziąć pod uwagę zróżnicowany poziom umiejętności obsługi narzędzi informatycznych i dostosować poziom trudności wybranego zadania oraz czas jego wykonania do możliwości psychofizycznych ucznia.
  • W czasie pracy zdalnej nauczyciele wystawiają oceny bieżące za wykonywane zadania, w szczególności za: aktywność, prace domowe, ćwiczenia, projekty, wypracowania, i in.
  • Nauczyciele w pracy zdalnej mogą organizować kartkówki, testy, sprawdziany ze szczególnym uwzględnieniem możliwości samodzielnego wykonania pracy przez ucznia.
  • Nauczyciele w pracy zdalnej mają obowiązek udzielenia dokładnych wskazówek technicznych, jak zadanie z wykorzystaniem narzędzi informatycznych powinno zostać wykonane.
  • Nauczyciele w pracy zdalnej wskazują dokładny czas i ostateczny termin wykonania zadania, określając jednocześnie warunki ewentualnej poprawy, jeśli zadanie nie zostało wykonane w sposób prawidłowy lub zawiera błędy.

Egzaminy klasyfikacyjne, poprawkowe, egzaminy semestralne
oraz sprawdziany wiadomości i umiejętności

§ 5. 1. Egzaminy klasyfikacyjne, poprawkowe, egzaminy semestralne, sprawdziany
      wiadomości i umiejętności oraz warunki i sposób ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej
      zachowania w przypadku wniesienia zastrzeżenia do trybu ustalenia tej oceny w okresie
      ograniczania funkcjonowania jednostek systemu oświaty, przeprowadza się w sytuacjach
      określonych w dotychczas obowiązujących aktach prawnych (art. 44k ust.1, art. 44m, art.
      44n ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2019r. poz. 1481, 1818
       i 2197)).

  • Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się na wniosek rodzica lub ucznia pełnoletniego-wniosek powinien być przesłany przez e-dziennik lub drogą e-mailową na adres szkoły: adres e-mail: zsjablonowo@poczta.onet.pl  przypadku braku takiej możliwości w wersji papierowej włożony do skrzynki pocztowej przy wejściu do szkoły.
  • Dyrektor szkoły w korespondencji e-mailowej uzgadnia datę i godzinę egzaminu klasyfikacyjnego i potwierdza fakt przyjęcia terminu do wiadomości przez rodziców ucznia lub ucznia/słuchacza pełnoletniego.
  • Nauczyciel przygotowuje informację na temat zakresu podstawy programowej, jakiej dotyczy egzamin i przesyła drogą elektroniczną rodzicom/uczniowi/słuchaczowi.
  • Korespondencja odbywa się za pośrednictwem służbowej skrzynki elektronicznej szkoły/nauczyciela na adres wskazany i potwierdzony przez rodzica, ucznia/słuchacza.
  • Egzamin przeprowadzany jest za pomocą narzędzi do e-learningu pozwalających na potwierdzenie samodzielności pracy ucznia – metodą pracy synchronicznej.
  • Egzamin ma formę zadań udostępnionych na platformie e-learningowej lub za pomocą innego narzędzia zdalnego np.: Learning Apps.
  • W przypadku uczniów nie posiadających narzędzi informatycznych i dostępu do sieci, w sytuacjach szczególnych egzamin przeprowadzony może być w formie zadań drukowanych i przesłanych drogą pocztową lub może odbyć się na terenie szkoły po wcześniejszym ustaleniu wszelkich środków bezpieczeństwa i z zachowaniem zasad określonych w niniejszym zarządzeniu.
  • W przypadku braku możliwości przystąpienia do egzaminu ze względu na stan zdrowia uczeń informuje o tym dyrektora szkoły, przesyłając skan zaświadczenia lekarskiego pod wskazany adres mailowy.
  • Dyrektor szkoły uzgadnia dodatkowy termin egzaminu zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  • Zadania rozwiązywane elektronicznie drukuje się i stanowią one załącznik do arkusza ocen ucznia jak również podlegają archiwizacji elektronicznej.
  • Procedury przeprowadzania egzaminów poprawkowych są analogiczne do egzaminu klasyfikacyjnego.
  • W przypadku zastrzeżenia rodziców lub ucznia/słuchacza co do zgodności z prawem i procedurą wystawiania oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub oceny klasyfikacyjnej z zachowania rodzic lub uczeń/słuchacz na prawo w ciągu dwóch dni od klasyfikacji w formie elektronicznej – e-mailowej zgłosić swoje zastrzeżenia.
  • Dyrektor sprawdza czy ocena została wystawiona zgodnie z prawem – trybem ustalania oceny, a w przypadku stwierdzenia naruszeń formalnych, powołuje komisję do przeprowadzenia w formie e-learningowej sprawdzianu w celu ustalenia właściwej oceny z zajęć edukacyjnych.
  • W przypadku zgłoszenia zastrzeżeń co do oceny z zachowania, powołana komisja ustala właściwą ocenę klasyfikacyjną z zachowania.

Modyfikacja programów nauczania

§ 6. 1. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów, zajęć edukacyjnych przeprowadzają
      przegląd treści nauczania pod kątem możliwości ich efektywnej realizacji w formie
      nauczania na odległość.

  • Nauczyciel, który zamierza wdrożyć modyfikację programu nauczania opracowuje jej projekt w porozumieniu ze szkolnym koordynatorem zdalnego nauczania.
  • Projekt zmodyfikowanego programu nauczania, zaopiniowany przez szkolnego koordynatora zdalnego nauczania nauczyciel przesyła do dyrektora szkoły.
  • Dyrektor szkoły dopuszcza do realizacji zmodyfikowany program nauczania i włącza go do szkolnego zestawu programów nauczania.
  • Program nauczania zawodu może być zmodyfikowany w taki sposób, że część kształcenia przewidzianego do realizacji w klasach programowo wyższych będzie zrealizowana w roku szkolnym 2019/2020 z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia, jeżeli dotychczas nabyte przez uczniów wiedza i umiejętności na to pozwalają, a część kształcenia niemożliwa do realizacji z wykorzystaniem tych metod i technik lub innego sposobu kształcenia może być zrealizowana w klasach programowo wyższych w następnych latach szkolnych.

Obowiązki pedagoga w czasie prowadzenia nauczania zdalnego

§ 7. 1. Pedagog szkolny jest dostępny dla uczniów i rodziców zgodnie z wcześniej ustalonym
       harmonogramem.

  • Harmonogram pracy pedagoga jest dostępny w widoczny miejscu na stronie internetowej szkoły oraz zostaje udostępniony uczniom i rodzicom drogą elektroniczną przez dyrektora szkoły.
  • Pedagog szkolny ma obowiązek:
    • ustalenia form i czasu kontaktu z uczniami i rodzicami w porozumieniu z dyrektorem szkoły, w tym ustalenie godzin dyżuru telefonicznego dla uczniów i rodziców,
    • organizowania konsultacji online,
    • świadczenia zdalnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w trakcie trwania sytuacji kryzysowej, w szczególności:
      • otoczenia opieką uczniów i rodziców, u których stwierdzono nasilenie występowania reakcji stresowych, lękowych w związku z epidemią COVID-19,
      • inicjowanie i prowadzenie działań interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych, w uzgodnieniu z dyrektorem,
      • minimalizowanie negatywnych skutków zachowań uczniów pojawiających się w wyniku wdrażania nauczania zdalnego,
      • otoczenia opieką i udzielanie wsparcia uczniom, którzy mają trudności z adaptacją do nauczania zdalnego,
      • udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do nauczania zdalnego,
    • wspomagania nauczycieli w diagnozowaniu możliwości psychofizycznych uczniów w kontekście nauczania zdalnego,
    • systematycznego prowadzenia obowiązującej dokumentacji.

Obowiązki nauczyciela bibliotekarza

§ 8. 1. Do obowiązków nauczyciela bibliotekarza w okresie czasowego ograniczenia
       funkcjonowania szkoły należy:

  1. wspieranie nauki zdalnej uczniów, w tym przygotowywanie i udostępnianie informacji o adresach przydatnych stron internetowych,
  2. wspieranie pracy zdalnej nauczycieli, w tym przygotowywanie i udostępnianie informacji o adresach przydatnych stron internetowych,
  3. promocja czytania w domu,
  4. opracowanie rzeczowe zbiorów – dostosowanie haseł przedmiotowych stosowanych w opisach bibliograficznych do aktualnie obowiązującego Słownika Języka Haseł Przedmiotowych Biblioteki Narodowej,
  5. prace techniczne – okładanie książek folią, naprawa zniszczonych książek,
  6. selekcja księgozbioru – przygotowanie zdezaktualizowanych książek do ubytkowania.

Zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość

§ 9. 1. Zajęcia realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, o
       których mowa w § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 20 marca 2020 r. w
       sprawie szczegółowych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania
       jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem
       i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. poz. 493) nauczyciel realizuje w ramach
       obowiązującego go przed dniem wejścia w życie rozporządzenia tygodniowego
       obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
       a w przypadku godzin realizowanych powyżej tygodniowego obowiązkowego wymiaru
       godzin dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych – w ramach godzin
       ponadwymiarowych, o których mowa w art. 35 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r.- Karta
       Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215).

  • Zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze realizowane z wykorzystaniem metod i technik, o których mowa w § 2 rozporządzenia, są zaliczone do tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela, a po jego  przekroczeniu do godzin ponadwymiarowych jeżeli nauczyciel:
    • udokumentował prowadzenie zajęć wpisem ich tematu w dzienniku elektronicznym oraz
    • złożył raport z tygodniowej realizacji zajęć według ustalonego wzoru (załącznik).

Zasady raportowania i prowadzenia dokumentacji szkolnej

§ 10. 1. Nauczyciele w czasie trwania nauczania na odległość na bieżąco prowadzą
      dokumentację działań edukacyjnych.

  •  Zgodnie z tygodniowym rozkładem zajęć w dzienniku lekcyjnym nauczyciel wpisuje temat lekcji. Nie należy wpisywać do dziennika obecności uczniów na zajęciach prowadzonych zdalnie.
  • Na początku każdej lekcji nauczyciel przesyła uczniom i szkolnemu koordynatorowi poprzez e-dziennik temat lekcji. Jeżeli są problemy z działaniem e-dziennika, to należy przesłać koordynatorowi temat zajęć służbową pocztą elektroniczną. Nie należy przesyłać tematów zbiorczo, po zakończeniu zajęć w danym dniu.
  •  W każdy piątek, do godz. 17:00, należy przesłać wychowawcom, szkolnemu koordynatorowi i na szkolny adres mailowy informację o uczniach, którzy w danym tygodniu nie podjęli nauki na odległość lub podejmowali naukę sporadycznie.
  • Do każdego poniedziałku, do godz. 9:00, należy złożyć (przesłać na szkolny adres mailowy) tygodniowy raport według podanego wzoru (załącznik). Podpis pod raportem uzupełniony zostanie podczas pobytu nauczyciela w szkole. 

Załącznik

RAPORT Z TYGODNIOWEJ REALIZACJI ZAJĘĆ

Imię i nazwisko nauczyciela ……………………………………………………

Data sporządzenia raportu ……………………………

Lp. Data Nr godz. lekcyjnej Klasa Przedmiot Liczba uczniów Wykorzystane narzędzia informatyczne
obecnych nieobecnych
               
               
               
               
               
Lp. Pytania ankietowe Odpowiedź nauczyciela Uwagi spostrzeżenia nauczyciela
1. Czy treści z podstawy programowej przewidziane do realizacji w tym tygodniu zostały zrealizowane?    
2. Jakie trudności wystąpiły przy ich realizacji (organizacyjne, techniczne, inne)    
3. Czy praca uczniów została oceniona zgodnie z przyjętymi zasadami?    

                   ………………………………

           Podpis nauczyciela